Thursday, October 04, 2007

Arda


Konumuz Arda ...
Şuan kendisi uyumakta ve rahatsız edilmek istememektedir .
Dolayısıyla konumuzu Arda değil , ben anlatacağım :)

Arda geceyarısı ateşleniyor ve annesi bunu farkediyor ve Arda’ya ateş düşürücü veriyor ve üstündekileri çıkartıyor . Buraya kadar herşey normal . Ancak ateşi olan Arda havale geçiriyor . Yani ateşle beraber kasılmaları oluyor . Bu kasılmalar kısa bir süre sonra kendiliğinden geçiyor . Bütün bu olan bitene rağmen anne va baba Arda'yı herhangi bir sağlık kuruluşuna götürmüyorlar . Burada ilginç olan , küçük bir kasabada yaşayan anne ve babanın bu durum karşısında gereğinden fazla soğukkanlı olmaları ve hiçbir şey olmamış gibi davranmaları ...
Derken öğleye doğru Arda’nın yine ateşi yükseliyor . Anne ve baba Arda’yı hastaneye getiriyorlar . Arda acil servise girer girmez yine havale geçiriyor ve hemen müdahale ediliyor ve Arda'nın kasılmaları geçiyor .

Bu küçük öyküden çıkarılması gereken bazı dersler var .
Konumuz da bu zaten ...!!!

Ateşli Havale , küçük çocuklarda ve bebeklerde görülür . Genellikle yüksek ateş sırasında ortaya çıkar ( A >38 C ) . Altta yatan neden genelde viral enfeksiyonlardır . Tabii bakteriyel bir enfeksiyon da olabilir . Burada önemli olan ateşli havalenin basit mi , yoksa komplike mi olduğudur . Bunun ayrımını yapacak olan da doktordur . Yani örnek vermek gerekirse , çocuk menenjitten dolayı da havale geçiriyor olabilir , basit bir viral enfeksiyondan dolayı da havale geçiriyor olabilir . Tabii , bunu anne ve babanın bilmesi mümkün değil . Ancak anne ve babaya düşen önemli bir görev var ; o da bilinçli olmak ve çocuk ateşlendiğinde ne yapacağını bilmektir . Ayrıca şunu da söylemek gerekir ; ateşli havale öyküsü olan çocuklarda sonraki yaşlarında epilepsi nöbeti geçirme olasılığı diğerlerinden yüksektir .

Bebeğiniz ateşlendiğinde ;
-Üzerindeki giysileri çıkartın .
-Ilık su ( Soğuk su değil ) ile yıkayın ya da vücuduna ılık su ile ıslatılmış temiz bez koyun .
-Evinizde ateş düşürücü mutlaka bulundurun ve bebeğiniz ateşlendiğinde uygun dozda ateş düşürücü verin .

Peki herşeyi yaptınız ve ateş bir türlü düşmedi ve o sırada bebeğiniz de havale geçirdi ; ne yaparsınız ?
-Solunum yolunu açık tutmak çok önemli . Kusmuk ya da salya varsa onu temizleyin . Dil geriye kaçmışsa onu öne çekin .
-Vakit kaybetmeden en yakın sağlık kuruluşuna gidin .
-Bu sırada ağızdan herhangi birşey vermeyin .

“Tabii demesi kolay ; sıkıysa sen yap da görelim” diyeniniz olabilir :)
Bu da çok normal . Moraran ve kasılan bir çocuğun yanında ne yapacağını bilmek ve sakin olmak hiç de kolay değil . Ancak siz yine de yapılması gerekenleri bilin ve en azından Arda’nın annesi ve babası gibi bebeğinizin ikinci havaleyi geçirmesini beklemeyin ve onu en yakın sağlık kuruluşuna götürün .

Evet , bugünkü dersimiz bu kadar :)

16 comments:

---OPTiO--- said...

cok güzel anlatmissin :))

ama ben daha iyi anlatirdim :P saka tabii ki :))


cidden cok dikkat edilmesi gereken seyler bunlar..cocuk yetistirmekte hic öyle kolay degil bence...herkez gercek anne baba olamiyo ne yazik ki...bi cogu fasa fiso malesef ..

cok güzel bilgiler vermissin ...bi gün anne olursam , aynen dedigin gibi yapicam :)

Timur said...

Teşekkür ederim Optio :)
Sen olsan daha güzel anlatırdın eminim .

Aslında blogda medikal konulara girmek çok istemiyorum . Yani iş ve blog çok birbirine girmesin diyorum .
Belki arasıra yazarım .

Bi de senden harika bir anne olur :)
Sevgiler ...

Anonymous said...

cocuklarda havale benim de cok korktugum bir durum. bence bu tur konulari daha sik yazmalisin Timur. hem ebebeyinlere hatirlatma oluyor yapilacaklar konusunda hem de sizin yasadiklariniza bir isik.
Figen

Anonymous said...

bu arada Arda kac aylik, keyfi nasil simdi?
FB

Timur said...

Arda 2 aylık .
Umarım şuan iyidir Figen .

Sana katılıyorum , arasıra bu konularda yazmak lazım .

Acilde konu çok :)

---OPTiO--- said...

cok tesekkür ederim...ama emin ol benden anne olmaz :) bi tek o olmaz sanirim :)

hayir nasil anlatiyim..uzman sensin :) benim ki latife iste ..

bi de bencede böyle konulardan daha cok bahsetmelisin...hepimizin ihtiyaci var buna.hatta benim bi kac sorum olucak :))
ma ara ara soriyim ...böyle birden gelmiyim üstüne ...
hoscakall.

Timur said...

Senden daha iyi bir anne düşünemiyorum .
Hayalgücü , yaratıcılık ne ararsan var :)
Bebeğe kimbilir ne masallar anlatırsın o inanılmaz hayalgücünle . Bütün dünyayı dolaşır seninle .

Biliyorum kızacaksın bana ama , benim de sana bir sorum olacak .
Niye blogunda email adresin yok ?
Ya da şöyle sorayım .
Niye sana ulaşmak bu kadar zor ?

Birazdan Istanbul'a gidicem arabamla . İlk defa gece uzun yola çıkıyorum . Güzel Istanbul beni bekliyor .
Sevgiler ...

Anonymous said...

Sen sık sık böyle yazılar yaz lütfen :) bence bugün kü ders bir harikaydı :)

Timur said...

Çilek , teşekkür ediyorum :)

Evet , arasıra bu konularda yazıcam .
Bence sen de yaz .

---OPTiO--- said...

haha :)) benden daha iy bi anne mi :)) valla bende inan senin hayal gücüne hayran kaldim :)) ne diyim :))

tabii ki sorabilirsin :) ..him...mail adreslerimin cogu kendi adimi kapsiyo ve adimi kimsenin bilmesini istemiyorum ..gizliyim ;) bi de baska özel sebebleride var ..ama en kisa zamanda eklicem optio lu bi adresim var ..ama halla kullanilir durumdami bilmiyorum..degilse bakarim yenisini bulurum :) saol uyardigin icin :).-.-aslinda kimsenin bilmemesi isimede geliyo diyebilirim :) neyseee..


istanbul a benden selam götür :)iyi yolculuklar..

Timur said...

Sevgili Optio ,

"Seni anlıyorum" diyebilmek isterdim ...
Ancak bu da bir tercih ve buna saygı duyuyorum .

Seni okuyabildiğim sürece benim için sorun yok :)

---OPTiO--- said...

tesekkürlerr..


mutlu bayramlar :)

Timur said...

Ben teşekkür ederim .

Tüm bloggerların bayramı kutlu olsun .
Yurtdışında olanların iki defa kutlu olsun :)

Tijen said...

Timur evet link şu anda açılmıyor ama gündüz açılıyordu. Sabah tekrar dene istersen, vaktin olursa. Paylaştığın bilgi için de teşekkürler, bunlar önemli şeyler. Hayatı kurtarmak da, yitirmek de çok kolay olabilir, değil mi?

Timur said...

Evet Tijen ,
Sağlık konusu gerçekten önemli .

Linkin takipçiyim , sen merak etme .

Blogu da biraz boşlamışız .
Aslında konu o kadar çok ki hangisini yazsam .

Timur said...

Burada yayınlayamadığım bir yoruma cevap yazılmıştır :)